OI ΔΙΔΑΚΤΙΚΕΣ ΠΑΡΕΜΒΑΣΕΙΣ
ΕΝΑΛΛΑΚΤΙΚΕΣ ΔΙΔΑΚΤΙΚΕΣ ΠΑΡΕΜΒΑΣΕΙΣ
Στο πλαίσιο αυτό, οι τρεις ομάδες ΣΠΑ και οι φοιτητές του μαθήματος «ΤΠΕ και Εκπαίδευση για τη Βιώσιμη Ανάπτυξη» θα εργαστούν στα παρακάτω. Η συμμετοχή σε αυτή την εργασία ισοδυναμεί με τις τρεις εναλλακτικές διδασκαλίες στη ΣΠΑ. Οι φοιτητές του μαθήματος θα εργαστούν στο θέμα 1ο και όχι στο 2ο θέμα.
1ο Θέμα:
Επιλογή μιας θεματικής ενότητας από μια γνωστική περιοχή του Α.Π. της Ε΄ και Στ’ τάξης. Στη συνέχεια να επεξεργαστείτε την αναδιαμόρφωση της διδακτικής ενότητας με στόχο να εμπεριέχονται στην προσέγγισή της:
α) στοιχεία σχετικά με τις επιπτώσεις της κλιματικής αλλαγής
β) αναφορά σε κάποιο από τα δικαιώματα του παιδιού
γ) να υπάρχει κάποια μεταξύ τους σύνδεση
1.1.Ειδικοί στόχοι:
· ενσωμάτωση μιας εστιασμένης στα δικαιώματα του παιδιού προσέγγισης της μελέτης των επιπτώσεων του φαινομένου της κλιματικής αλλαγής στο αναλυτικό πρόγραμμα της υποχρεωτικής εκπαίδευσης με τη χρήση των Τ.Π.Ε
· αναδιαμόρφωση των διδακτικών - ενοτήτων του υπάρχοντος ΑΠ της Ε-Στ΄ Δημοτικού με τη δημιουργία ενός υπερμεσικού-διαδικτυακού μαθησιακού περιβάλλοντος για την κλιματική αλλαγή σε σχέση με τα δικαιώματα του παιδιού με τη χρήση των Τ.Π.Ε.
· χρήση της εννοιολογικής χαρτογράφησης ως ερευνητικού, γνωστικού και μαθησιακού εργαλείου
· χρήση διαδικτυακών εργαλείων ανάδυσης και καταγραφής των αντιλήψεων των μαθητών
· υιοθέτηση ενός νέου παιδοκεντρικού τρόπου προσέγγισης των διδακτικών αντικειμένων του Δημοτικού Σχολείου με εστίαση στην προάσπιση των δικαιωμάτων του παιδιού και στις επιπτώσεις του φαινομένου της κλιματικής αλλαγής.
· διαθεματική-διεπιστημονική προσέγγιση των διδακτικών αντικειμένων
2. Διαδικασίες
Φάση 1η Βάζοντας τις βάσεις για εναλλακτικές διδακτικές παρεμβάσεις (Συνάντηση 4/11)
Επιλογή μιας θεματικής ενότητας την οποία αναλαμβάνει το ζευγάρι της ΣΠΑ ή 2-3 φοιτητές του μαθήματος ΤΠΕ και ΕΒΑ.
Φάση 2η Προετοιμάζοντας τα σχέδια εναλλακτικών διδακτικών παρεμβάσεων (Συνάντηση 11/11 και 18/11)
Κάθε ομάδα θα επεξεργαστεί ένα προσχέδιο ανάπτυξης της επιλεχθείσας διδακτικής ενότητας με βάση τις οδηγίες που θα αναρτηθούν στον ιστότοπο https://www.clchangerights.eu/ Στο διάστημα αυτό θα πρέπει να εξετάσετε τρεις θεματικές ενότητες από τον ιστότοπο https://www.actforclimate.info/ που θα λειτουργήσουν ως καλές πρακτικές ή παραδείγματα. Επίσης, στο διάστημα αυτό μπορείτε να στέλντε τα σχέδιά σας και να κάνετε ερωτήσεις χρησιμοποιώντας τον ιστότοπο https://www.clchangerights.eu/
Στη διάρκεια των δύο αυτών συναντήσεων θα ολοκληρώσουμε μαζί το σχέδιο ανάπτυξης για την εναλλακτική προσέγγιση της διδακτικής προσέγγισης των θεματικών ενοτήτων που επιλέξατε.
Φάση 3η Αναπτύσσοντας τα σχέδια εναλλακτικών διδακτικών παρεμβάσεων
Στο διάστημα από 18/11 έως 20/12 θα γίνει η ανάπτυξη των σχεδίων εναλλακτικών διδακτικών παρεμβάσεων των θεματικών ενοτήτων που επιλέχθηκαν. Η υποστήριξη θα παρέχεται διαδικτυακά και μέσω των συζητήσεών μας που θα καθορίσουμε μαζί σύμφωνα με τις ανάγκες σας, ακολουθώντας τις οδηγίες που θα παρέχονται.
Θα πρέπει να γίνει σαφές ότι ο επανασχεδιασμός μιας διδακτικής ενότητας θα περιλαμβάνει α) το θεωρητικό υπόβαθρο της ενότητας (βιβλίο δασκάλου) και β) το διδακτικό υλικό: β1) βιβλίο μαθητή, β2) τετράδιο εργασιών. Η εναλλακτική διδακτική παρέμβαση που αφορά στο βιβλίο του δασκάλου θα είναι σε μορφή αρχείου κειμένου .doc. Ενώ τα β1 (βιβλίο μαθητή) και β2 (τετράδιο εργασιών) θα είναι σε μια από τις ακόλουθες μορφές:
1) αρχείου κειμένου .doc στο οποίο θα περιλαμβάνεται πολυμεσικό υλικό με τη μορφή εικόνων, απεικονίσεων οθόνης και υπερσυνδέσεων ή 2) αρχείου παρουσίασης .ppt ή 3) αρχείου .html
2) Διευκρίνιση: Για τη δημιουργία αρχείων παρουσιάσεων .ppt και ιστοσελίδων .html θα δοθούν οδηγίες και θα γίνουν εργαστηριακές ασκήσεις στο πλαίσιο των συναντήσεών μας.
Φάση 4η Αξιολογώντας τα σχέδια εναλλακτικών διδακτικών παρεμβάσεων
Στο διάστημα από 20/12 έως 10/1 θα γίνει η αξιολόγηση των σχεδίων εναλλακτικών διδακτικών παρεμβάσεων των θεματικών ενοτήτων που επιλέχθηκαν. Η υποστήριξη θα παρέχεται διαδικτυακά και μέσω των συζητήσεών μας που θα καθορίσουμε μαζί σύμφωνα με τις ανάγκες σας, ακολουθώντας τις οδηγίες που θα παρέχονται.
2ο Θέμα:
Οι γνώσεις και οι δεξιότητες που θα αποκτούνται κατά τη διάρκεια των παραπάνω θα σας βοηθήσουν:
1) στο να ενσωματώνετε στις προγραμματισμένες διδασκαλίες σας από 7/11 και μετά εναλλακτικές διδακτικές παρεμβάσεις σε όλα τα μαθήματα στο πνεύμα της εκπαίδευσης για τη βιώσιμη ανάπτυξη και
2) στο να αναστοχαστείτε πάνω στις διδακτικές παρεμβάσεις που κάνατε πριν από 7/11, θέτοντας το ερώτημα «Πως θα κάνατε διαφορετικά μια ή περισσότερες διδασκαλίες που έχετε ήδη κάνει».
3) Τόσο το 1 όσο και το 2 θα πρέπει να καταγράφονται σε ένα τετράδιο που θα έχει τη μορφή ημερολογίου καταγραφής των συναφών γεγονότων.
3. Δικτυογραφία
-Κλιματική αλλαγή και δικαιώματα: Υποστηρικτικός δικτυακός τόπος εργαστηριακού μαθήματος https://www.clchangerights.eu/
-Ψηφιακό Σχολείο https://digitalschool.minedu.gov.gr/
-Ευέλικτη Ζώνη Δημοτικό-Γυμνάσιο https://www.pi-schools.gr/programs/EuZin/
-Δικαίωμα στην τροφή και κλιματική αλλαγή: https://www.actforclimate.info/
-Διδακτικά πακέτα Δημοτικού https://pi-schools.sch.gr/dimotiko/ και Γυμνασίου https://www.pi-schools.gr/books/gymnasio/
-Εκπαιδευτικά λογισμικά Δημοτικού https://pi-schools.sch.gr/software/dimotiko/ και Γυμνασίου https://www.pi-schools.gr/software/gymnasio/
-Οnline εκπαιδευτικό λογισμικό πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης https://ts.sch.gr/software
-ΔΕΠΠΣ Δημοτικού Σχολείου και προγράμματα σχεδιασμού και ανάπτυξης διαθεματικών δραστηριοτήτων (https://www.pi-schools.gr/programs/depps/ )
-Ελεύθερο λογισμικό και λογισμικό ανοιχτού κώδικα για την εκπαίδευση https://opensoft.sch.gr/page.php?file=list.php&appID=529
-Γραφείο Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης Διεύθυνσης Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης Πιερίας https://dipe.pie.sch.gr/ypperpi/ (ενότητα Εκπαιδευτικό Υλικό ανά θεματικό άξονα)
- Πύλη Παιδαγωγικού Υλικού Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης https://www.env-edu.gr/
- Βιβλία διασκευασμένα και προσαρμοσμένα για αμβλύωπες μαθητές https://www.pi-schools.gr/special_education_new/html/gr/8emata/orasi/books_diaskeui.htm (τα βιβλία είναι σε μορφή word και έτσι μπορείτε εύκολα να τα επεξεργαστείτε)
Οι Επόπτες ΣΠΑ
Μακράκης Βασίλης
Κωστούλα Νέλλη
Πολύζου Αγγελική